Witamina C a regeneracja mięśni

0
511
Witamina C a regeneracja mięśni

Zmęczone po intensywnym wysiłku mięsnie powinny się skutecznie zregenerować, żeby doszło do ich wzrostu i zwiększenia siły. Najważniejszy pod tym względem jest oczywiście sen, choć duże znaczenie mają także dieta i suplementacja. W kontekście potreningowej regeneracji ważną rolę odgrywa witamina C.

Regeneracja – fundament sportowych efektów

O tym, że dobry trening to podstawa, a bez odpowiedniej diety nie da się osiągnąć oczekiwanych rezultatów, wie każdy, kto uprawia jakikolwiek sport sylwetkowy, siłowy, wytrzymałościowy czy szybkościowy. Niekiedy pomijane i nieuwzględniane jest natomiast znaczenie regeneracji, choć w rzeczywistości jest ona równie, jeśli nawet nie bardziej istotna niż przysłowiowa „micha”. Dlaczego regeneracja jest tak ważna?

Regeneracja ma kluczowe znaczenie w kontekście budowania formy, ponieważ to właśnie w jej trakcie, czyli podczas snu, a w nie na treningu rosną mięsnie. We śnie komórki mięśniowe uszkodzone w rezultacie ćwiczeń są zastępowane przez nowe, ale już większe i silniejsze struktury dostoswane do narzuconych obciążeń. Oznacza to, że bez regeneracji adaptacja organizmu do coraz większych i trudniejszych warunków treningowych jest po prostu niemożliwa.

Witamina C – skuteczne wsparcie w regeneracji

Oczywiście podstawa regeneracji to sen, jednak nie można zapominać o dostarczaniu organizmowi odpowiedniej dawki witamin, spośród których jedną z najważniejszych jest witamina C. Związek ten wspomaga procesy regeneracyjne zachodzące w organizmie m.in. poprzez udział w syntezie kolagenu, który jest budulcem tkanki licznej. Oznacza to, że dzięki witaminie C wraz z mięśniami można równocześnie wzmacniać ścięgna, stawy, kości i chrzęści, co zmniejsza ryzyko kontuzji i pozwala poddawać układ ruchu większym obciążeniom.

Jednym z czynników, który spowalnia regenerację, jest nadmiar kortyzolu w organizmie. Ten hormon stresu, jak się o nim mówi, może powodować problemy z zasypianiem, a jego działanie jest samo w sobie katabolicznie, prowadzać do rozpadu komórek mięśniowych, co oczywiście przeszkadza w skutecznej regeneracji. Na szczęście w obniżeniu poziomu kortyzolu w organizmie pomaga witamina C, która w ten sposób pośrednio wspiera proces potrenignowego odbudowywania komórek mięśniowych.

To nie koniec korzystnych właściwości witaminy C dla regeneracji organizmu, ponieważ ma ona również działanie antyoksydacyjne, czyli potrafi usuwać nadmiar wolnych rodników. Związki te w podwyższonych ilościach są szkodliwe dla zdrowia, niszcząc komórki i w rezultacie przyspieszając procesy starzenia. Jak temu przeciwdziałać? Rozwiązaniem po raz kolejny okazuje się witamina C, której antyoksydacyjne właściwości są szeroko znane i niepodważalne. Dzięki niej można skutecznie zmniejszyć ilość wolnych rodników, co korzystnie odbija się także na regeneracji potrenignowej.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem www.sfd.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here