Sauna mokra – co to za rodzaj sauny i jakie daje korzyści?

0
521
Sauna mokra

Sauna to świetny sposób na relaks, oczyszczenie organizmu z toksyn, a nawet przyspieszenie metabolizmu. Z powodzeniem stała się ona jednym z istotnych elementów hotelowych spa, centrów odnowy biologicznej, siłowni i klubów fitness, a także parków wodnych. Sauna nie jedno ma jednak imię – dzielą się one przede wszystkim na sauny mokre i suche. Przy czym to właśnie sauna mokra polecana jest na początek saunowania. Dlaczego tak jest?

Sauna mokra a inne rodzaje saun

Korzystanie z sauny nie jest czymś nowym. Już w starożytności był to niezwykle popularny sposób na regenerację i relaks. I zarówno rzymskie łaźnie, jak i suche sauny fińskie, były jedną z podstawowych form dbania o zdrowie i kondycję fizyczną. Ludy słowiańskie także miały swoje sauny, gdzie obok pary i wysokiej temperatury, dużą rolę odgrywał w trakcie seansu masaż witkami brzozowymi czy jałowcowymi.

Tym, co odróżnia łaźnię rzymską, która określana jest również jako sauna mokra, od innych typów saun, to duża wilgotność powietrza (wynosząca nawet 100%), przy stosunkowo niskiej jak na saunę temperaturze (40-50°C). Dla przykładu w saunie suchej temperatura powietrza osiąga 100°C przy wilgotności zaledwie 10-30%. Natomiast sauna słowiańska, czyli tzw. Ruska bania przy temperaturze 80-90°C odznacza się wilgotnością na poziomie 20-40%.

Zalety korzystania z sauny mokrej

Ze względu na dużą wilgotność powietrza i optymalną temperaturę sauna mokra jest doskonałym sposobem na rozpoczęcie przygody z saunowaniem. W łaźni parowej nie panują tak ekstremalne warunki, jak w innych saunach. A jeśli jeszcze zdecydujemy się na saunę mokrą z generatorem solanki (łaźnię morską), zafundujemy sobie dodatkowo seans inhalacyjny, który z pewnością pozytywnie wpłynie na nasze drogi oddechowe i odporność organizmu.

Zalety korzystania z sauny mokrej

Do zalet sauny mokrej zaliczyć należy szybki proces pozbycia się toksyn z organizmu i pobudzenie do pracy krążenia krwi i metabolizmu, co pomaga w zrzuceniu nadprogramowych kilogramów. Mokra sauna orzeźwia i poprawia nastrój, a także redukuje stres. Natomiast inhalacja parą ma pozytywny wpływ na układ oddechowy.

Sauna parowa wpływa także pozytywnie na skórę, poprzez jej ukrwienie, nawilżenie i oczyszczenie. To, co jest szczególnie warte uwagi, to czas, jaki możemy spędzić w saunie mokrej – jest on dłuższy niż w pozostałych typach saun i może wynieść nawet kilkadziesiąt minut.

Sauna mokra – jak korzystać?

Z łaźni parowej korzysta się podobnie jak z innych saun, z tym że do sauny mokrej należy wchodzić całkowicie nago – bez szlafroków, ręczników czy innego odzienia. W przeciwieństwie do innych saun wnętrze sauny i siedziska pokryte są kafelkami (a nie drewnem), które spłukuje się wodą przed i po użytkowaniu sauny. Po skorzystaniu z sauny parowej należy zanurzyć się w zimnej wodzie lub wziąć zimny prysznic – zaczynając od nóg. Następnie trzeba pozwolić sobie na chwilę odpoczynku.

W łaźni parowej oddycha się o wiele łatwiej niż w saunach suchych, dlatego sauna mokra jest szczególnie polecana osobom, które nigdy wcześniej nie korzystały z sauny oraz tym, którzy nie mogą przebywać w saunach o wyższych temperaturach.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here